365tips.be

De beste Microsoft 365 tips op het web

🙋 Wat te doen als Office 365 niet beschikbaar is: bekijk de servicegezondheid van Microsoft 365

Het is niet de eerste keer dat een service zoals Microsoft 365 tijdelijk onbeschikbaar is voor gebruik vanwege diverse omstandigheden. Dit kan gebeuren bij zowel grote als kleine diensten. Moet je hierdoor overwegen om geen diensten te hosten in de Microsoft Cloud?

In deze blog lees je over alternatieven of tussenoplossingen voor tijden dat de dienst niet beschikbaar is.

Wat zijn de keuzes en verschillen tussen Microsoft Azure, Office 365 en je eigen datacenter?

Als je een eigen serverinfrastructuur hebt, moet je ervoor zorgen dat deze goed onderhouden wordt. In de Cloud neemt Microsoft dit voor je uit handen door automatisch hardware te vervangen wanneer dat nodig is. Hier hoef je als klant je geen zorgen meer om te maken – dit is een basisbehoefte die je ook bij derde partijen kunt krijgen.

Naast Microsoft Azure heb je ook Microsoft 365, dat bestaat uit tientallen onderdelen, zoals Teams, OneDrive, SharePoint, Planner, Yammer en Exchange.

Microsoft Azure biedt diensten aan in een servicemodel met een modern jasje. Bijvoorbeeld, in plaats van een Windows Server te draaien met daarop een SQL-server, kun je gebruikmaken van de SQL-Service in Microsoft Azure. Dit betekent minder complexiteit, hogere prestaties en gemakkelijker te maken back-ups. Hoewel Microsoft Azure niet geschikt is om 100% van al je servers te hosten, kan het wel bijdragen aan een redesign van je IT-omgeving om optimaal te profiteren van de meerwaarde van de Azure Cloud. Het is niet aan te raden om alleen maar je serverinfrastructuur te verplaatsen naar een ander datacenter zonder rekening te houden met de mogelijkheden van de Azure Cloud.

Welke service level agreements (SLA’s) biedt Microsoft?

Microsoft heeft een steeds up-to-date SLA’s, voorwaarden en andere overeenkomstgerelateerde documenten catalogus opgebouwd die je uitgebreid kan raadplegen via deze link: Microsoft Volume Licensing – Product Licensing Search. Een voorbeeld van de inhoudstabel kan je hieronder vinden.

Maximaal offline werken met documenten: zo doe je dat

Er zijn verschillende manieren om documenten offline te bewaren. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de OneDrive synchronisatie om belangrijke bestanden naar je lokale computer te synchroniseren. Dit kan op globaal niveau of op individueel niveau. Je kunt gebruikers ook de mogelijkheid geven om zelf te kiezen welke bibliotheken ze op hun eigen computer willen synchroniseren. Hoe je dit instelt, lees je hier: Microsoft teams bestanden synchroniseren met windows verkenner.

Hoe houd je productiviteit op peil met een minimale werkplaats tijdens downtime?

Als je Windows 10 toestellen hebt, Office 365 je standaardpakket is voor communicatie, interne dienstverlening, documenten, dan heb je eigenlijk al gekozen voor de Microsoft 365 Cloud. Op dat moment is het misschien tijd om Microsoft 365 dieper te integreren in je werkplaats.

Toestellen hybride of cloud-joined maken. Zodat ze in beheer zitten in Endpoint manager. En kunnen authentiseren naar Microsoft 365 – Azure AD. Dit geeft de vrijheid aan de gebruikers om altijd in te kunnen loggen, en maakt het toestel bekend in Azure AD. Bij downtime is het nog steeds mogelijk om met cached credentials in te loggen op je toestel. Als het toestel lang ‘afwezig’ is, dan zal het wel een keertje moeten kunnen aanmelden in Azure AD.

E-mail synchronisatie naar je lokale werkstations. E-mails blijft massaal gebruikt ook in 2021. Ik zie soms organisaties die ervoor kiezen om maar 1, 3 of 6 maanden e-mails te synchroniseren. Misschien wil je wel meer mails aanbieden in dit geval?

Documenten of kritische data aanbieden via OneDrive synchronisatie is een optie. Maar ook Teams heeft een oplossing voor de offline workers. Er is sinds kort een nieuwe offline-ervaring voor Teams met ondersteuning voor het in de wachtrij plaatsen van berichten in chats en kanalen. Alle berichten zullen verzonden worden wanneer het apparaat terug verbinding heeft.

Procedure, werkprocessen, dat zijn de zaken die je nodig hebt bij downtime van Microsoft 365. Als mensen thuiswerken en in een onderbreking terechtkomen dan is vaak het probleem niet dat e-mail even niet werkt. Maar dat de gebruikers niet weten dat ze wél verder kunnen in Microsoft Teams, OneDrive, SharePoint, Dynamics. Als je procedures hebt uitgewerkt kan je proactief of reactief gebruikers helpen om toch het beste te maken van hun dagtaak. Bij enorm kritische systemen is een back-up procedure een must. Een manueel proces voor basis dienstverlening. Allemaal best uit te werken voor de downtime. Of is continuïteit voor enkele uurtjes toch niet zo belangrijk?  

Waar kan je de service health status raadplegen?

Met https://status.office.com kan je snel zien wat er misgaat tijdens downtime. Aan de onderkant van de pagina kun je specifiek voor je eigen tenant kijken naar problemen met specifieke diensten zoals Exchange (e-mail), SharePoint, Teams en Azure AD.

Kleine nuancering over downtime

Op de servicepagina’s is het vaak te zien dat sommige diensten gedegradeerd zijn. Dit betekent niet altijd dat de diensten volledig onbeschikbaar zijn. Het is niet vaak voorgekomen dat de Microsoft-diensten volledig geïmpacteerd zijn en als dat wel gebeurd is, is de tijd meestal kort geweest.

De keuze is aan jou: ga je voor de dynamische Microsoft Cloud met dagelijks nieuwe features, security updates en flexibiliteit om snel te schalen en te betalen naar gebruik, of bouw je je eigen diensten op, maar dan met minder mogelijkheden? De vraag is of je zelf in staat zou zijn om een betere dienstverlening te bieden dan Microsoft, met dezelfde waarde voor de eindgebruikers.

Microsoft Azure status downtime

Ook Microsoft Azure kan last hebben van downtime. De statussen kan je hier opvragen. https://status.azure.com/en-us/status

Tagged: ,
0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x