In sommige situaties is het noodzakelijk om hetzelfde SMTP-domein te gebruiken in meerdere Microsoft 365-tenants. Denk bijvoorbeeld aan fusies, overnames of organisaties met meerdere afdelingen die elk een eigen tenant gebruiken maar onder hetzelfde e-maildomein willen communiceren. Dit is technisch uitdagend omdat Microsoft 365 standaard vereist dat een domein aan slechts één tenant is gekoppeld. In dit artikel leggen we uit welke opties beschikbaar zijn en hoe je dit kunt configureren.

Organisaties die fusies, overnames en carve-out's ondergaan, moeten vaak het eigendom van hun gegevens overdragen tussen Microsoft 365-tenants. Dit kan een complex proces zijn, omdat er vaak veel gegevens zijn die moeten worden verplaatst en er veel aandacht moet worden besteed in migratie en up-time.

Microsoft is sinds 2020 actief aan de slag om overnames, acquisities en carve-out's gemakkelijker te maken voor IT-admins. Die op hun beurt organisaties in staat stellen om sneller en veiliger data te verhuizen naar de toekomstige tenants. Een sterke opties die beschikbaar komt vanaf februari 2023.

Surf naar: https://aka.ms/admin1002 voor meer informatie.

Wanneer is het mogelijk om een SMTP-domain te gebruiken in 2 verschillende tenants?

Exchange: Microsoft 365 cross-tenant SMTP domain sharing in nu in private preview. Vaak komt iets later de public preview en de volledige release naar alle tenants.

Waarom is dit belangrijk?

Bij fusies en overnames is het gebruikelijk dat organisaties tijdelijk of permanent vanuit meerdere tenants werken maar naar buiten toe met één e-maildomein willen communiceren. Ook bij grote concerns met dochterondernemingen die een eigen Microsoft 365-tenant hebben maar het moederbedrijf-domein willen gebruiken, speelt deze uitdaging. Een correcte configuratie voorkomt e-mailproblemen en zorgt voor een naadloze communicatie-ervaring.

Beschikbare oplossingen

Veelgestelde vragen

Kan ik hetzelfde domein echt in twee tenants registreren?

Een domein kan als geverifieerd domein slechts aan één tenant worden gekoppeld. In de tweede tenant kun je het domein echter als "Internal Relay"-domein configureren, waardoor je er wel e-mail naartoe kunt routeren zonder het domein als primair te verifiëren.

Wat zijn de risico's van deze configuratie?

De belangrijkste risico's zijn foutieve e-mailroutering (berichten die bij de verkeerde tenant aankomen), SPF/DKIM/DMARC-configuratieproblemen en verhoogde complexiteit bij het beheer. Test de configuratie grondig voordat je deze in productie neemt en documenteer de opzet zorgvuldig.

Is dit een ondersteunde configuratie door Microsoft?

Microsoft ondersteunt het gebruik van Internal Relay-domeinen als configuratieoptie. Voor complexere scenario's raadt Microsoft aan om contact op te nemen met een gecertificeerde partner of Microsoft Support voor begeleiding bij de implementatie.

Het delen van een SMTP-domein over meerdere Microsoft 365-tenants is een geavanceerd scenario dat zorgvuldige planning vereist. Met de juiste configuratie is het echter goed realiseerbaar. Meer geavanceerde Exchange Online-tips vind je op 365tips.be.