Help?! Office 365 = Down! Microsoft 365 Service Health Status

Help?! Office 365 = Down! Microsoft 365 Service Health Status

Niet de eerste keer dat een dienst als Microsoft 365 deeldiensten (services) heeft die er eventjes tussenuit gaan. Dit kan gebeuren door verschillende omstandigheden. Ook bij de grote jongens komt het wel eens voor. Een reflex om geen diensten in de Microsoft Cloud te hosten?

In deze blog lees je alternatieven of tussenoplossingen bij downtime.

Wat is het verschil tussen Microsoft Azure, Office 365 en je eigen datacenter?

Als je zelf serverinfrastructuur hebt dan moet je deze onderhouden. In de Cloud zorgt Microsoft ervoor dat hardware automatisch vervangen zal worden wanneer het nodig is. Hier hoef je als klant geen zorgen meer om te maken — Een basisbehoefte die je ook krijgt bij derde partijen.

Naast Microsoft Azure heb je ook nog Microsoft 365. Met tientallen onderdelen zoals: Teams, OneDrive, SharePoint, Planner, Yammer, Exchange,..

Diensten die in een modern jasje aangeboden worden, dat is Micrososft Azure. Microsoft Azure geeft de mogelijkheid om diensten aan te bieden in een servicemodel. Neem nu bijvoorbeeld SQL. Je hoeft geen Windows Server te draaien met daarop een SQL-server. Je kan enkel gebruik maken vaan een SQL-Service in Microsoft Azure. Minder complexiteit, hogere performantie, makkelijkere back-ups.. Microsoft Azure kan je best niet gebruiken om 100% van al je servers te hosten. De meerwaarde ligt het in moderne IT. Redesign is een must om de meerwaarde van de Azure Cloud optimaal te kunnen genieten. Niet lift-en-shift en de server infrastructuur verleggen naar een ander datacenter.

Welke garanties geeft Microsoft? (SLA)

Microsoft heeft een steeds up-to-date SLA’s, voorwaarden en andere overeenkomstgerelateerde documenten catalogus opgebouwd die je uitgebreid kan raadplegen via deze link: Microsoft Volume Licensing – Product Licensing Search. Een voorbeeld van de inhoudstabel hieronder.

Hoe kan je maximaal offline werken in documenten?

Er bestaan verschillende manieren om documenten ook offline te bewaren. Je kan gebruik maken van de OneDrive synchronisatie om alle bestanden die belangrijk zijn naar je lokale computer te synchroniseren. Dit kan met een globaal-beleid of individueel. Je kan gebruikers in staat laten om zelf te kiezen welke bibliotheken ze kunnen synchroniseren op hun eigen computer. Hoe dat lees je hier: Microsoft teams bestanden synchroniseren met windows verkenner

Hoe kan je een minimale werkplaats aanbieden tijdens downtime?

Als je Windows 10 toestellen hebt, Office 365 je standaardpakket is voor communicatie, interne dienstverlening, documenten, dan heb je eigenlijk al gekozen voor de Microsoft 365 Cloud. Op dat moment is het misschien tijd om Microsoft 365 dieper te integreren in je werkplaats.

Toestellen hybride of cloud-joined maken. Zodat ze in beheer zitten in Endpoint manager. En kunnen authentiseren naar Microsoft 365 ā€“ Azure AD. Dit geeft de vrijheid aan de gebruikers om altijd in te kunnen loggen, en maakt het toestel bekend in Azure AD. Bij downtime is het nog steeds mogelijk om met cached credentials in te loggen op je toestel. Als het toestel lang ‘afwezig’ is, dan zal het wel een keertje moeten kunnen aanmelden in Azure AD.

E-mail synchronisatie naar je lokale werkstations. E-mails blijft massaal gebruikt ook in 2021. Ik zie soms organisaties die ervoor kiezen om maar 1, 3 of 6 maanden e-mails te synchroniseren. Misschien wil je wel meer mails aanbieden in dit geval?

Documenten of kritische data aanbieden via OneDrive synchronisatie is een optie. Maar ook Teams heeft een oplossing voor de offline workers. Er is sinds kort een nieuwe offline-ervaring voor Teams met ondersteuning voor het in de wachtrij plaatsen van berichten in chats en kanalen. Alle berichten zullen verzonden worden wanneer het apparaat terug verbinding heeft.

Procedure, werkprocessen, dat zijn de zaken die je nodig hebt bij downtime van Microsoft 365. Als mensen thuiswerken en in een onderbreking terechtkomen dan is vaak het probleem niet dat e-mail even niet werkt. Maar dat de gebruikers niet weten dat ze wĆ©l verder kunnen in Microsoft Teams, OneDrive, SharePoint, Dynamics. Als je procedures hebt uitgewerkt kan je proactief of reactief gebruikers helpen om toch het beste te maken van hun dagtaak. Bij enorm kritische systemen is een back-up procedure een must. Een manueel proces voor basis dienstverlening. Allemaal best uit te werken voor de downtime. Of is continuĆÆteit voor enkele uurtjes toch niet zo belangrijk?  

Waar kan je de service health status raadplegen?

Via https://status.office.com kan je bij downtime in Ć©Ć©n oogopslag lezen wat er misloopt. Onderaan kan je specifiek voor je eigen tenant kijken wat er misloopt op de specifieke services zoals: Exchange (Mail), SharePoint, Teams, Azure AD,…

Kleine nuancering over downtime

Op de servicepaginaā€™s kan je vaak zien dat diensten gedegradeerd zijn. Dit wil vaak niet altijd zeggen dat de diensten volledig onbeschikbaar zijn. Het is nog niet vaak gebeurd dat de Microsoft diensten volledig geĆÆmpacteerd zijn. En als dat gebeurd is de tijd steeds kort geweest.

Het is kiezen voor de dynamische Microsoft Cloud met dagelijks nieuwe features, security updates met flexibiliteit van snel schalen, pay-as-you-go, subscriptie gebaseerd,.. OF zelf diensten uitbouwen maar dan beperkter.. De grote vraag is: Zou je zelf een betere dienstverlening kunnen aanbieden dan Microsoft met dezelfde waarde voor de eindgebruikers?

Jasper

Jasper

Welkom opĀ 365tips.be. Op deze website lees je artikels en ervaringen over Office 365 met focus op Microsoft Teams. Stel me gerust een vraag en ik antwoord in een blogpost. Help ook anderen door reacties te geven onderaan de artikels.

Geef een reactie